alexandra js - ord och sånt

life is short, art is forever.

Torsdag - sommar och ont i magen

Kategori: Vardag

Här sitter jag och har ont i magen, igen. Jag fick gå hem från jobbet igår för att jag hade så fruktansvärt ont i vänster sida mage, fast ganska långt ner. När jag kom hem gick jag ut i skogen, min flickvän tröstade mig massor och det var jättefint faktiskt. En jättefin dag blev det. Hur som helst, här sitter jag igen, och har ont i magen IGEN även om det gick över igår. Ska prata med chefer och grejer, och jag blir så nervös över sånt. Men det är iallafall fint väder, det är bra. Och pride, också bra. Jag ska visa er några av de foton som jag tog igår i skogen senare idag!

KOMMENTARER:

  • KENT/Emilia säger:
    2014-07-31 | 11:39:39
    Bloggadress: http://dontgenderme.blogg.se/

    Vad har du för åsikter om Pride? Det verkar vara en ständigt pågående diskussion, och allt jag hört folk säga om det är dåligt.

    Svar: Om Pride i Stockholm just nu, eller om Pride i allmänhet? Pride i allmänhet är en fantastisk tillställning, och den behövs fortfarande, tyvärr. Många som känner sig ensamma och missförstådda känner iallafall en gång om året att de inte är ensamma. Att det blir bättre, oftast och att det inte är något fel på att ha vilken sexuell läggning man nu har eller vilket könsidentitet man har heller. Pride i Stockholm är stort! Gigantiskt. Jag blir lite rädd för alla som springer omkring på stan och tittar sådär igenkännande på en som om "är du en av oss, det måste du vara, du känns som en sån." Ja, okej fine. Jag är flata, du måste inte glo på mig. Lite sådär känner jag. Jag är en väldigt introvert person och har därför lite (ganska mycket) svårt för många personer på en gång, särskilt om det är för mig, okända personer. Men paraden är iallfall en upplevelse alla borde få uppleva iallafall en gång i sitt liv :)
    "Jag fotograferar för att slippa prata med folk"

  • KENT/Emilia säger:
    2014-07-31 | 23:39:11
    Bloggadress: http://dontgenderme.blogg.se/

    Gud, jag drar alltid Pride i allmänhet och Pride Stockholm över en och samma kam, mina ursäkter. Från vad jag har hört känner sig många transpersoner sig ensamma och missförstådda även under Pride-festligheterna. Som transperson har jag än ingen personlig erfarenhet av det, men jag läser och hör vad transpersoner säger och skriver och det verkar som om vi fortfarande är väldigt exkluderade från pride. Man talar om att Pride är kärlek, att all kärlek är rätt kärlek, och det är oftast det man ser under QTBH-sammanhang med. Jag har inte mycket att säga om det här, då jag tyvärr inte är jätteinsatt, jag antar att alla ser det ur olika synvinklar.

    Svar: Jag har också hört att många transpersoner känner sig så även under pride och det är fruktansvärt. Jag läste en broschyr som jag fick av Unga Feminister på plattan häromdagen där F! kommer stå för många frågor ang. transpersoner också. Bland annat att de som blivit tvångssteriliserade ska få skadestånd för det. Jag tycker att det är otroligt viktigt att lyfta frågorna om just transpersoner och även könsidentifiering i övrigt, för det är MINST lika viktigt som sexuella läggningar. Forskning visar dessutom att transpersoner mår ännu sämre än människor som har andra sexuella läggningar än heterosexuell. Pride är väldigt fint, väldigt mycket kärlek faktiskt. Men det kan bli lite mycket också. Jag har faktiskt hållt mig borta väldigt mycket detta året. Det är bara idag, på paraden som vi känner att vi vill följa med och vara glada och tjoa och tjimma som typ hela Stockholm och Sverige gör, haha.
    "Jag fotograferar för att slippa prata med folk"

  • KENT/Emilia säger:
    2014-08-02 | 10:38:54
    Bloggadress: http://dontgenderme.blogg.se/

    F! är det ända parti som faktiskt uppmärksammar transpersoner och inte använder begreppet hbt som en term som bara innefattar sexuell läggning. Ska man tala statistik kan man även nämna att varannan transperson tänkt på självmord, och var femte transperson har försökt att begå självmord. Utvecklingen för våra rättigheter är 30 år efter homo/bisexuellas rätigheter. Lika viktigt som det är att lyfta frågorna om transpersoner är det viktigt att låta TRANSPERSONER ta plats, visa oss och berätta våra historier. Så många tar tolkningsföreträde i våra frågor samtidigt som de lyckas vara transfobiska.

    Ha så kul i paraden! Jag hoppas du tar med dig kameran.

    Svar: Ja, precis! Det är viktigt att skilja på sexuell läggning och på transbegreppet. Tack så mycket! Vi hade väldigt trevligt, jag ska uppdater snart med bilder från igår! :)
    "Jag fotograferar för att slippa prata med folk"

Kommentera inlägget här: