alexandra js - ord och sånt

life is short, art is forever.

Torsdag - min diagnos

Kategori: Vardag

Det är ett år sedan jag fick en ny medicin som heter abilify. Från början fick jag medicinen för att den skulle stabilisera mina svängningar eftersom att dom trodde att jag hade bipolär sjukdom typ 1.



Jag började med medicinen och i början hände det absolut ingenting. Inte mer än att jag kände mig darrig, yr, hög, och som om jag var full och verkligheten inte fanns typ. Det var som om jag hade funnits bakom en vägg av glas eller plast och plötsligt slungades förbi den där väggen. Jag såg allt klarare, jag hörde allting tydligare. Efter ett par veckor på den nya medicinen så insåg jag att allting hade blivit tyst. Det låter konstigt och jag kan inte förklara det bättre än att jag insåg att jag hade hört saker dom jag inte hade förstått att jag hörde. Jag hade haft en konstant brusande och pipande, varvat med mumlande och fnissande i mitt huvud. Och allt detta försvann plötsligt.



Jag kunde lyssna på musik och njuta av det utan att tycka att det var störande. Jag kunde lyssna på människor när dom pratade utan att störa mig på deras röster eller störa mig på annat som lät. Jag kunde åka buss, tåg och bil utan att ljuden skar in i huvudet på mig.



Ungefär samtidigt så började jag kunna tänka klart. Vad jag ville i livet, vad jag inte ville. Hur jag kände, hur jag inte kände. Vad som var destruktivt och vad som inte var det. Det var en konstig känsla. Det var som om jag fick en helt ny medellinje i måendet att utgå ifrån. Som om linjen hoppade upp flera steg. Istället för att alltid befinna mig precis under ytan eller precis ovanför den så var jag flera centimeter över ytan helt plötsligt och kunde utgå därifrån.



När jag kom tillbaka till psykiatrin och berättade detta, att ljuden hade tystnat så tittade två läkare på mig, rynkade lite på pannan och förklarade att dom skulle ändra min diagnos.

Efter mycket mer prat och screenings och tester så ändrades min diagnos från bipolär sjukdom typ 1 till Schizoaffektiv Sjukdom depressiv typ.



Såhär står det i första stycket om schizoaffektiv sjukdom på Wikipedia;



Schizoaffektivt syndrom är en psykiatriskdiagnos för en grupp psykiska störningar, som uppvisar drag av såväl schizofreni som affektiva störning och vilka uppkommer episodiskt. Störningarna kan vara mer maniska eller depressiva beroende på typ.[1]Schizoaffektivt syndrom karakteriseras av maniska episoder eller upprepade depressioner kombinerat med psykotiska episoder utan depression eller mani. Psykotiska symtom inkluderar hallucinationer, vanföreställningar och desorganiserat tal. Vanligen ses schizoaffektivt syndrom som ett schizofreniliknande tillstånd.

Kommentera inlägget här: